
Reflectie op het eigen didactisch handelen is één van de vaardigheden binnen de component professionele betrokkenheid van het Europees referentiekader voor digitale vaardigheden van de leerkracht.
Reflecteren op je eigen digitaal didactisch handelen heeft een enorme impact op je pedagogische en didactische aanpak, wat op zich de prestaties van je leerlingen kan verbeteren.
John Hattie, de wetenschapper, gekend van visible learning, heeft het zelfs over de enorme impact die je als team kan hebben op de prestaties van leerlingen als er samen wordt nagedacht en gereflecteerd over de onderwijspraktijk (Collective teacher efficacy).
De impact van die reflectie hangt sterk af van de mate waarin je op de hoogte bent van wat echt werkt.
Zonder wetenschappelijke basiskennis blijft het lesgeven vaak een zaak van buikgevoel ( – wat niet altijd verkeerd is).
Wil je meer weten over onderwijsonderzoek en de impact ervan op het leerrendement van je leerlingen, dan zijn onderwijskennis.nl en doorloopjes.nl twee degelijke sites om je zoektocht te beginnen.
Reflectie werkt ook best als je op een of andere manier in kaart brengt waar je nu staat.
Er bestaan verschillende tools die hierbij kunnen helpen.
De gekendste is Digisnap van Kenniscentrum Digisprong.