LEREN VERANKEREN
HET LEREN VERANKEREN Wat binnenkomt in het korte termijngeheugen, zal langzaamaan weer vergeten worden. Om ervoor te zorgen dat het opgeslagen blijft in het langetermijngeheugen, moet er gezweet worden en dat vertalen we in 4…
HET LEREN VERANKEREN Wat binnenkomt in het korte termijngeheugen, zal langzaamaan weer vergeten worden. Om ervoor te zorgen dat het opgeslagen blijft in het langetermijngeheugen, moet er gezweet worden en dat vertalen we in 4…
ONDERSTEUNEN EN UITDAGEN Bij het aanbrengen van nieuwe kennis en vaardigheden, moeten we enerzijds voorkomen dat het werkgeheugen overbelast raakt en anderzijds dat we door te weinig uitdaging, leerkansen laten liggen. Om hier op in te…
MOTIVATIE VERHOGEN Van ABC tot Z Ieder mens is intrinsiek gemotiveerd als een aantal basisbehoeftes vervuld zijn: het gevoel zelf te kunnen beslissen (Autonomie), ertoe doen of gezien worden (verBondenheid) en iets te kunnen of…
LEREN STRUCTUREREN Van 1 tot 4 Met goeie routines kan je vanuit hoge verwachtingen elke leerling tot leren brengen. We vertalen de routines in 4 hefbomen: start met (1) doelen in haalbare stappen te verduidelijken…
16 effectieve hefbomen om elke leerling tot leren te brengen 16 hefbomenMaterialenWerking van de hersenen16 hefbomen 16 hefbomen in 4 tegels, vanuit verschillende uitgangspunten onderling verbonden om het leren in beweging te brengen: Motivatie als…
EFFECTIEVE (DIGITALE) DIDACTIEKVan onderwijsneuropsychologie naar klaspraktijk Begrijpen hoe de hersenen werken, is begrijpen hoe je ze kunt beïnvloeden om het leren te bevorderen. Om de focus gericht te houden, gebruiken we hier een eenvoudige tekening van de hersenen. Wil…
Zelfregulerend leren … in een digitale context Dit artikel is een onderdeel van de reeks die hier een inleiding kreeg. Daar kon je lezen dat leerkrachten ook in een digitale context zelfregulerende vaardigheden kunnen ontwikkelen…
Zelfregulerend leren … in een digitale context Dit artikel is een onderdeel van de reeks die hier een inleiding kreeg. Daar kon je lezen dat leerkrachten ook in een digitale context zelfregulerende vaardigheden kunnen ontwikkelen…
Artificiële intelligentie geeft het onderwijs een nieuwe uitdaging, maar vooral veel kansen. We willen onze leerlingen klaarstomen op een toekomst waar deze technologie niet meer weg te denken valt. Naast de valkuilen waar we leerlingen…
Waarom zou je als leerkracht willen meekijken op de schermen van de leerling? Om te controleren of die wel bezig is met het gevraagde? Of om zelfregulerende vaardigheden aan te leren, in een cultuur van…
Zelfregulerend leren, zelfregie, zelfsturende vaardigheden, executieve functies … Je hoort deze begrippen vaak in één zin, maar raak je er nog aan uit wat ze precies inhouden? En is er een verschil? En kan je…
Zelfregulerend leren … in een digitale context Dit artikel is een onderdeel van de reeks die hier een inleiding kreeg. Daar kon je lezen dat leerkrachten ook in een digitale context zelfregulerende vaardigheden kunnen ontwikkelen…
Het bewustzijn dat hoge verwachtingen kunnen bijdragen aan betere kwaliteit van onderwijs, is een belangrijke stap. Verwachtingen Verwachtingen die leerkrachten koesteren van hun leerlingen, hebben invloed op de leerprestaties. Het is immers aangetoond dat leerlingen…
Op de pagina met inspirerende websites vind je websites die gaan over effectieve didactiek. Technologie (artificiële intelligentie, tools en platformen, toestellen …) werkt ondersteunend, faciliterend of versterkend. Klik op een titel voor meer info. Effectieve…
Professionele betrokkenheid is de eerste pijler van het Europees referentiekader voor digitale vaardigheden van de leerkracht. Komen aan bod: technologie (kunnen) gebruiken om te reflecteren op en te communiceren over je lespraktijk, je lesgeven te…
Reflectie op het eigen didactisch handelen is één van de vaardigheden binnen de component professionele betrokkenheid van het Europees referentiekader voor digitale vaardigheden van de leerkracht. Reflecteren op je eigen digitaal didactisch handelen heeft een…
Met het Lerend Netwerk over effectieve didactiek willen we onderwijsprofessionals verbinden die graag blijven leren, professionaliseren en het beste uit zichzelf willen halen. Wil je weten of het lerend netwerk iets voor jou is? Als lid:…
Dit Europees referentiekader over de digitale vaardigheden leert ons de verschillende aspecten kennen waarop een onderwijsprofessional op digitaal vlak kan groeien. Ze vormen de rode draad bij begeleidingswerk en in de artikels op deze website,…