Zelfregulerend leren stimuleren: inzetten op cognitie
Zelfregulerend leren … in een digitale context Dit artikel is een onderdeel van de reeks…
De rol van de leraar is cruciaal bij het structureel inbedden van ICT in onze scholen. Het is zijn of haar taak om een krachtige leeromgeving te ontwerpen waarin synchroon, asynchroon, online en on-school activiteiten evenwichtig en doordacht naast en met elkaar gebruikt worden. Dit vraagt leraren die ICT-competent zijn en inzien wanneer digitalisering een echte meerwaarde betekent in het leerproces van de leerling. Professionaliseringsinitiatieven op maat van de leraar zijn daarbij van groot belang en vertrekken vanuit de principes van innovatie, co-creatie en delen van expertise.
De digitale vaardigheid van de leerkracht bestaat uit veel verschillende competenties. Een overzicht ervan vind je in het Europees raamwerk DigCompEdu.
Zelfregulerend leren … in een digitale context Dit artikel is een onderdeel van de reeks…
Zelfregulerend leren … in een digitale context Dit artikel is een onderdeel van de reeks…
Artificiële intelligentie geeft het onderwijs een nieuwe uitdaging, maar vooral veel kansen. We willen onze…
Waarom zou je als leerkracht willen meekijken op de schermen van de leerling? Om te…
Zelfregulerend leren, zelfregie, zelfsturende vaardigheden, executieve functies … Je hoort deze begrippen vaak in één…
Zelfregulerend leren … in een digitale context Dit artikel is een onderdeel van de reeks…
Het bewustzijn dat hoge verwachtingen kunnen bijdragen aan betere kwaliteit van onderwijs, is een belangrijke…
Professionele betrokkenheid is de eerste pijler van het Europees referentiekader voor digitale vaardigheden van de…
Reflectie op het eigen didactisch handelen is één van de vaardigheden binnen de component professionele…
Met het Lerend Netwerk over effectieve didactiek willen we onderwijsprofessionals verbinden die graag blijven leren, professionaliseren…
Dit Europees referentiekader over de digitale vaardigheden leert ons de verschillende aspecten kennen waarop een…